Ola Abrahamsson i Lofoten

Jan Dagfinn Monssen

Lokalhistorie

Av Jan Dagfinn Monssen

Bodø

 

Selvportrett (1925)

(foto nnkm)

Ola Abrahamsson (1883 - 1980) vokste opp i Bodø fra han var 3 år gammel og til han reiste til Oslo som 25 åring for å skaffe seg kunstutdannelse.

 

Familien hadde flyttet til Bodø fra Stavanger og faren drev med kjøp og salg av fisk. Faren var skipper på egen jakt og Ola fikk derfor tidlig kjennskap til Lofotfisket. Han valgte imidlertid å lære et håndverk og gikk i malerlære. Etter læretiden ble han malermester i Narvik hvor han arbeidet som husmaler i noen år med flere svenner.

 

Tegneskolen og kunstakademiet

 

Fra barndommen hadde han vært interessert i tegning og maling og i 1908 dro han til Oslo. I 1909 - 1911 var han elev på Tegneskolen (Statens Håndverks- og Kunstindustriskole). Her fikk han lære tegning og grafiske teknikker av professor Johan Nordhagen.

 

I årene 1911 - 1913 studerte han ved Kunstakademiet og hadde Christian Krogh som lærer. Han fikk også korrektur hos Henrik Sørensen på denne tiden.

 

Debut

 

Ola Abrahamsson debuterte på Statens Høstutstilling i 1912 med maleriene "Gammel stall" og "Interiør" og i 1913 hadde han sin første separatutstilling. I 1914 var han en av "De 11 frie unge kunstnerne" hos Blomqvist Kunsthandel, og samme år deltok han på Jubileumsutstillingen som markerte at det var 100 år siden Norge fikk sin grunnlov.

 

I løpet av 2 år etablerte Abrahamsson seg som kunstmaler og han ble sett på som en av de betydeligste i den unge generasjon.

 

Åsgårdstrand

 

Åsgårdstrand var etablert som et sted mange kunstnere oppsøkte og det hadde begynt med Edvard Munch i 1889. Åpen himmel og bred vannflate utenfor stedet, gav fine lysforhold. Tidens kjente malere som Jan Ekenæs, Even Ulving, Hans Heyerdahl, Frits Thaulow, Henrik Lund, Thorolf Holmboe samt Christian og Oda Krogh søkte seg til Åsgårdstrand.

 

Allerede i 1915 kjøpte Abrahamsson en tomt i Edvard Munchs gate i Åsgårdstrand og han bygde seg hus som ble hans bopel til han flyttet på pleiehjem i 1973 da han hadde blitt skrøpelig til beins. Edvard Munch var en av Abrahamssons venner. Knut Hamsun en annen.

 

Paris - André Lhote

 

I 1920 fikk Abrahamsson mulighet til å reise til Paris. Her oppholdt han seg i 2 år og fikk studere hos André Lhote, Roger Bissière og Moïse Kisling.

 

André Lhote drev sitt eget kunstakademi og hadde flere norske elever. Han hadde vært påvirket av Gauguin, Cézanne og kubismen men utviklet sitt eget moderne formspråk under innflytelse av kunstretningen Ny saklighet.

 

I et maleri med havnemotiv fra Henningsvær fra 1931 kan vi tydelig se at Abrahamsson hadde lært mye av Lhote og moderne fransk kunst.

 

Henningsvær (1931)

 

Abrahamsson fikk Statens reisestipend for 1925 - 1926 og reiste på nytt til Paris samt Brüssel og København. Han kunne derfor vise 40 nye maleri på en utstilling hos Blomqvist i 1927. Tidens mest kjente kunstkritiker, Dagbladets Jappe Nilssen, var begeistret og mente at Abrahamsson var i ferd med å finne sitt eget personlige uttrykk.

 

Kunsthistoriker

 

Kunsthistorikeren Marit Lange som i mange år var leder for Nasjonalgalleriets Maleri- og skulpturavdeling, skrev om Abrahamsson:

 

"I perioden fra 1920 og frem til midten av 1930 - årene var Ola Abrahamssons kunst i en rivende utvikling. Det var nok i løpet av disse årene han malte sine fineste bilder."

 

Nordlendingen

 

Ola Abrahamsson omtalte seg selv som nordlending og han hadde antakelig i alle år kontakt med kjente i Nordland. Han regnes med blant lofotmalerne. Vinteren 1938 bodde han i Boberg - hytta i Svolvær og høsten 1938 har han skrevet navnet sitt i gjesteboken til Kjeld Langfeldt. Langfeldt var elverksbestyrer i Svolvær og kunstinteressert. Han malte selv og på 1930 - tallet inviterte han kunstmalere til Svolvær og gav dem kost og losji samt fri bruk av sitt atelier.

 

Den gamle tid. (1949)

(foto nnkm)

Fra denne tiden og senere finnes det mange malerier av Abrahamsson med motiv fra Lofoten, men han malte også fra andre steder i Nordland.

 

I 1949 var Abrahamsson ni måneder i Lofoten og arbeidet med en stor utsmykning til hurtigruteskipet M/S "Vesterålen". Motivet til et stort maleri viste Lofothavet med åttringer og fembøringer, en jakt og en jekt, alle under seil, og midt på bildet gamle "Vesterålen" i hvitmalt skikkelse . Et annet maleri viste den nye tid med motorbåter og moderne fiskeforedlingsindustri. Et tredje maleri viste fiskeflåten som stevnet til havs en godværsmorgen.

Utror. (1949)

(foto Blomqvist)

Inntekt

 

Oppdraget med å utsmykke hurtigruten gav gode inntekter og Abrahamsson tjente godt på sin kunst i alle år. Om dette har han fortalt i 1973:

 

"Jeg solgte faktisk mye allerede tidlig, og det er en av mine gleder nå at jeg har det godt økonomisk og slipper bekymringer for livets opphold.

 

Et av de største oppdragene var et bilde av hurtigrutene, som jeg fikk 7000 kroner for. Videre laget jeg et bilde for Anders Jahre - og det ble jeg honorert med 10.000 kroner for. "

 

Skribent

I tillegg til maleri arbeidet Abrahamsson med grafikk og tegning og var skribent for avisen "Tidens Tegn". Han skrev også dikt og gav i 1946 ut en roman med tittelen "Julius den enfoldige". I 1920 - åra drev han også malerskole i Oslo, Horten og Tønsberg.

 

Bodø kunstforening

 

Ola Abrahamsson var med på å stifte Bodø kunstforening i 1946 og ble i 1949 foreningens første æresmedlem. Han gav kunstforeningen 13 kunstverk i løpet av foreningens første år; bl.a to litografier av Edvard Munch og fem av sine egne verk. Ett av dem var maleriet "Flyktninger" fra 1941 hvor motivet viser Bodø under bombingen i 1940.

Bodø 1940. (1941)

(foto Bodø kunstforening)

Representasjon

 

Allerede i 1933 gikk Nasjonalgalleriet til innkjøp at et maleri av Abrahamsson. Bildet har kommet bort og kjennes bare av omtale. Tittelen var "Fra Nordland" og motivet var et landskap.

 

I dag eier Nasjonalmuseet to veldig fine maleri fra 1924 av Abrahamsson; "Fra Piperviken" og "Utsikt fra vindusposten". De har ennå ikke blitt publisert på nettsiden til Nasjonalmuseet fordi foreliggende foto har relativt lav oppløsning.

 

Nordnorsk Kunstmuseum eier tre gode maleri av Abrahamsson, "Selvportrett", "Skårungen" og "Lofotfiske". NNKM har ennå ikke digitalisert sin samling men etter hvert vil man kunne få se bildene på nettsiden til museet.

 

Alternativ karriere

 

Da Abrahamsson fylte 85 ble han spurt av Tønsberg blad hva han ville ha vært hvis han ikke hadde blitt maler:

 

- Kjøkkensjef! Jeg liker så godt å lage mat. Mat til fest altså. Ikke hverdagsmat. Jeg bodde en gang i en liten by utenfor Paris, og verten på kafeen der trengte hjelp i en fart. Jeg arbeidet der en stund, opptrådte i høy kokkelue og det hele, og det var riktig vellykket. Baccalao var min spesialitet. Verten ville jeg skulle ta fast ansettelse, men jeg kunne ikke det. Jeg hadde jo kone og barn hjemme. Jeg har hatt min egen matspalte i ukeblader også, forslag til ukemenyer bl.a. Jeg lanserte fine oppskrifter som Biff a la Bodø og fiskesylte.

 

 

Publisert mai 2017.

 

Ola Abrahamsson i Lofoten

_______________________________________________________________________

Jan Dagfinn Monssen