Arne Ekeland i Svolvær

Jan Dagfinn Monssen

Lokalhistorie

Arne Ekeland i Svolvær

Av Jan Dagfinn Monssen

 

Arne Ekeland ble født den 14.08.1908 på tettstedet Bøn like ved Eidsvoll. At han hadde kunstneriske evner ble tidlig lagt merke til og han ble oppmuntret til å utvikle sitt talent. Aksel Revold, som var professor og direktør for Statens kunstakademi fra 1925 til 1946, ble gjort oppmerksom på Ekelands talent og hjalp han fram. Ekeland var en kort tid elev av Revold men ble aldri student ved akademiet.

 

Aksel Revold og Arne Ekeland

 

Gjennom Revold ble Ekeland kjent med kunstmiljøet og Revold tok Ekelands bilder med på kollektivutstillinger som han arrangerte for sin elever. På kollektivutstillingen for Revoldelever i 1929 ble Ekeland lagt merke til av Erik Werenskiold og Werenskiold skaffet midler slik at Ekeland kunne oppholde seg i Paris fra mars til november 1931. Gjennom Revold ble Ekeland kjent med hans måte å male på og den franske modernismen til Henri Matisse. Oppholdet i Paris brakte Ekeland i kontakt med surrealismen og kubismen som påvirket hans billedoppbygging og gjengivelse av den synlige virkelighet.

 

Arne Ekeland debuterte på Statens Høstutstilling i 1932 og allerede i 1934 ble han innkjøpt av Nasjonalgalleriet.

 

Aksel Revold ble født i Ålesund i 1887 men vokste opp i Narvik. Han fikk sin kunstutdannelse som elev av Henrik Sørensen på Tegneskolen og Henri Matisse i Paris.

 

Arne Ekeland og Kjeld Langfeldt i Svolvær 1935.

(Foto: nnkm)

Revold beholdt gjennom livet et nært forhold til Nordland. Især ble han interessert i å male i Lofoten og han reiste dit under vinterfisket i en lang rekke år.

 

Allerede i 1910 oppholdt han seg i Kabelvåg sammen med Per Krogh og Jean Heiberg. I 1929 var både Revold og Krogh i Lofoten og de ble kjent med Kjeld Langfeldt i Svolvær. Dette ble innledningen til et nært samarbeid mellom hobbymaleren Langfeldt og professor Revold som ledet Kunstakademiet.

Kjeld Langfeldt og Arne Ekeland

 

Aksel Revold mente at Lofoten var spesielt malerisk og han anbefalte sine elever å reise dit for å male. Det var i denne forbindelse han innledet et samarbeid med Kjeld Langfeldt og sendte elever til Lofoten. Langfeldt gav de besøkende kost, losji og tilgang til atelier. På denne måten fikk Langfeldt stimulerende malerkolleger og han opplyste senere at han hadde fått korrektur hos besøkende som Bruno Krauskopf og Arne Ekeland.

 

Arne Ekeland kom til Svolvær den 21.februar 1935 som gjest hos Kjeld Langfeldt, og ble her i 7 uker til den 10.april. Siden Langfeldt ikke hadde et eget gjesterom i sin leilighet, bodde antakelig Ekeland i Anna Bobergs hytte på Kjeøya. Her malte han utsynet fra hytta mot Svolvær havn og kirke. Mange av bygningene vi ser er nå borte.

Utsikt fra Anna Bobergs hytte i 1935.

 

Fra venstre ser vi posthuset med kaiskurene som ble revet ca 1936,

Størmergården som brant i 1936, skipsekspedisjonen, Lofoten hotell og

midt i bildet under kirken den røde gården Badet og kompanibrygga. Dette maleriet har vært eid av Kjeld Langfeldt.

 

 

Ekeland malte en rekke bilder fra Svolvær med bearbeiding av fisk og fra lofotfisket. Noen få av bildene viser påvirkning fra Revold ved bruk av hans fargetreklang: rødt, blått og gult. Men de fleste motivene er malt i Ekelands karakteristiske og særegne stil som er både symbolsk og ekspressiv.

 

Nasjonalgalleriet

 

Flere av Arne Ekelands lofotbilder ble stilt ut i Kunstnerforbundet i 1935 og nok en gang gikk Nasjonalgalleriet til innkjøp. Motivet "I kabyssen" ble innkjøpt. Arne Ekeland fikk en lang karriere som anerkjent kunstmaler og døde den 28.02.1994.

 

Foto: Nasjonalmuseet / Lathion, Jacques

 

 

 

_______________________________________________________________________

Jan Dagfinn Monssen